Prihlásenie členov PKS
 
Internetový kurz zdravého životného štýlu organizovaný PKS
 
PKS podpora zdravého životného štýlu v STV:
 
návštevníkov: 181062
 
Správy

Brusel napadol Matečnej bič na reťazce. Problémom sú letáky

Zdroj: Hospodárske noviny

Dátum: 9.9.2019

 

Brusel napadol Matečnej bič na reťazce. Problémom sú letáky

 

Bratislava – Polovičný podiel domácich výrobkov v letákoch reťazcov. Toto nariadenie musia od 1. mája dodržiavať všetci obchodníci. Je totiž súčasťou novelizovaného zákona o potravinách, do ktorého sa dostalo prostredníctvom zákona o neprimeraných obchodných podmienkach z dielne šéfky agrorezortu Gabriely Matečnej. Na fakt, že pravidlo je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky aj s právom Európskej únie, upozorňovali nielen obchodníci, ale tiež výrobcovia a odborná verejnosť už od prvej chvíle. A ich sťažnosti najnovšie potvrdil aj Brusel. Z dôveryhodných informácií HN totiž vyplýva, že Európska komisia ministerstvu pôdohospodárstva adresovala list, v ktorom vyzýva, respektíve odporúča Slovenskej republike, aby pravidlo zo zákona odstránila. Nariadenie totiž podľa Komisie obmedzuje voľný pohyb tovarov a služieb a porušuje pravidlá jednotného európskeho trhu. Zástupcovia Európskej komisie ani rezortu pôdohospodárstva na otázky HN týkajúce sa detailov priatého listu do uzávierky neodpovedali. Zákon o potravinách je aktuálne v parlamente pred druhým čítaním a hlasovanie sa očakáva tento týždeň. Ďalší zdroj HN s odvolaním sa na svoje zdroje priamo z Bruselu uviedol, že Európska komisia má v liste okrem letákov spomínať aj odklad splatnosti pokút. Problémom má byť okamžitá platba pokuty v akejkoľvek výške. Nariadenie si nedávno na vlastnej koži vyskúšala Billa, ktorá za nezaplatenie jedného milióna eur do 15 dní v týchto dňoch čelí exekúcii zo strany štátu.

Očakávaný zákrok

To, že Komisia si „vďaka“ nariadeniu o povinnej propagácii slovenských výrobkov našu krajinu všimne, predpokladal aj Ján Lazur, partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing. „Očakávame, že v súvislosti so zákonnou povinnosťou propagácie slovenských výrobkov začne Európska komisia voči Slovenskej republike konanie pre porušenie európskeho práva a túto povinnosť bude musieť Slovenská republika zo zákona o potravinách v konečnom dôsledku vypustiť,“ vyjadril sa Lazur v júli. Podobne Komisia totiž v minulosti zakročila aj v Írsku. Z ustálenej európskej judikatúry totiž vyplýva, že propagovanie domácich výrobkov v Európskej únii, v rámci ktorej máme otvorený trh s potravinami, nie je povolené. V praxi by to teda mohlo vyzerať tak, že letáky budú musieť byť na 50 percent naplnené domácou produkciou ovocia aj zeleniny aj v zimnom období, keď jej je na Slovensku nedostatok a keď rastie spotreba tropických druhov ovocia. Problém majú rovnako výrobcovia, ktorí produkty nevyrábajú na Slovensku, a teda nedokážu vyrobiť propagačné materiály bez toho, aby neboli v rozpore so zákonom.

Upravené znenie

Asi najrozporuplnejšiu cestu, ako si vyložiť nariadenie o polovičnom podiele, si zvolil reťazec Lidl. Ten vo svojom takmer 60-stranovom letáku zobrazil miniatúry slovenských výrobkov na troch listoch. Zahraničné výrobky teda neboli o priestor v letáku nijako ochudobnené, no názvy, ceny a ostatné parametre tých domácich sa mohli zdať spotrebiteľom ťažšie čitateľné. Na takýto výklad zákona reagoval rezort pôdohospodárstva novým usmernením, ktoré na webovej stránke rezortu Gabriely Matečnej pribudlo koncom júna. Podľa informácií HN by mohlo byť reakciou priamo na Lidl. Predpokladá totiž, že „jednotlivé poľnohospodárske výrobky a potraviny budú v letáku vyobrazené v primeranej veľkosti a jednotnej forme grafiky a dizajnu, a to tak, aby nedochádzalo k zjavnej diskriminácii určitých poľnohospodárskych výrobkov a potravín“. Katarína Runnová



9.9.2019