| Štvrtok | 28. Február | 2019 |
Slovenskí potravinári vedia vyrobiť dostatok kvalitných potravín a aj za prísnejších podmienok, ako sú určené európskou legislatívou. Slovensko sa napriek tomu radí ku krajinám s najväčším podielom zahraničných potravín na pultoch predajní.
Najnovší prieskum agentúry GfK Slovensko realizovaný v období od 8.3 - 5.4. 2017 na vzorke 360 predajní po celom Slovensku ukázal, že na Slovensku je väčšina ponúkaných potravín dovezených zo zahraničia, výnimkou je len mlieko, minerálka a alkoholické nápoje.
Agentúra GfK Slovensko uskutočnila prieskum pre PKS po prvýkrát v roku 2011 a zastúpenie domácich potravín na pultoch bolo vtedy 50 %. Odvtedy PKS prieskum vykonáva každoročne a podiel vystavenia slovenských potravín permanentne klesá. Podľa najnovšieho prieskumu ich podiel znovu medziročne klesol o 1,3 percentuálneho bodu (p.b.) z 38,5 % na 37,2 %. Od roku 2011 do roku 2017 tak počet vystavených slovenských potravín klesol o viac ako štvrtinu.
„ Z prieskumu tiež vyplýva, že nadpolovičný podiel si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko, či minerálne vody. Podiel domácich potravín s vyššou pridanou hodnotou stále klesá a sú nahrádzané dovozom zo zahraničia. To je zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky ,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
Najviac slovenských potravín je v reťazcoch COOP Jednota (56%) a CBA (48%), najmenej v reťazci Lidl (14%). Zastúpenie slovenských potravín na pultoch má však všeobecne klesajúci trend vrátane slovensky orientovaných lídrov COOP Jednota a CBA. Najmenej zastúpené domáce potraviny sú v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové. Najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive, liehovinách a destilátoch.
Potravinársky priemysel na Slovensku kontinuálne upadá, niektoré odvetvia takmer zanikli, počet zamestnancov v tomto odvetví klesá a naopak neustále rastie záporné saldo zahraničného obchodu. Kým v iných krajinách sú domáce potraviny dôležitou témou a potravinári sa môžu opierať o podporu štátu, na Slovensku sa potravinárom dlhodobo nevenuje takmer žiadna pozornosť. Nezáujem štátu, rastúce daňové a administratívne zaťaženie a obchodná politika obchodných reťazcov – to sú hlavné príčiny postupnej likvidácie potravinárskeho sektora na Slovensku.
„ Kontinuálny pokles slovenských výrobkov na pultoch je zákonitým vyústením vývoja podfinancovaného slovenského potravinárstva. Malé potravinárske podniky nedokážu svojou produkciou pokryť požiadavky obchodných reťazcov a väčšie podniky z výrobného programu vypúšťajú neefektívnu výrobu. Zo zahraničia sa tak na naše pulty dostávajú inovatívne produkty, ktoré chýbajú v portfóliu domácim výrobcom ,“ komentoval vývoj Pavol Uhrín, predseda Dozornej rady PKS.
V roku 2016 dosiahlo záporné saldo zahraničného obchodu s agrokomoditami hodnotu -1,3 mld. €. Každým rokom sa zvyšuje množstvo exportovaných poľnohospodárskych surovín a každým rokom sa zvyšuje množstvo dovezených potravín, čo potvrdzuje prehlbujúci sa úpadok spracovateľského potravinárskeho priemyslu. Ak rezort pôdohospodárstva vynakladá prostriedky predovšetkým na podporu prvovýroby, z veľkej časti sa míňajú svojmu účinku, keďže finančne poddimenzovaný spracovateľský priemysel nedokáže dať zodpovedajúcu pridanú hodnotu surovinám od prvovýrobcov, ktoré tak končia v exporte bez adekvátneho prínosu pre slovenskú ekonomiku.
Potravinári musia tiež čeliť rastúcim nákladom vyplývajúce z narastajúcich regulácií, čoho kritickým príkladom je nový zákon o odpadoch z dielne MŽP SR. Len tento jeden zákon skokovito zvýšil náklady výrobcov na recykláciu odpadov z obalov z doterajších 5 mil. € na približne 40 mil. € ročne, a to bez adekvátnej kompenzácie.
„ Dnes konštatujeme, že hlavným dôvodom poklesu podielu slovenských potravín na pulte je klesajúca konkurencieschopnosť slovenských potravinárov. Potrebujeme investovať do inovácií, moderných obalov a do nových technológií. Bez podpory štátu, zlepšenia podnikateľského prostredia a zníženia administratívneho a daňovo-odvodového zaťaženia to však nepôjde ,“ uzavrel prezident PKS.
Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov:
COOP Jednota 56 %
CBA 48 %
Billa 40 %
Metro 40 %
TESCO 40 %
Kaufland 37 %
Lidl 14 %
Podiel slovenských výrobkov na regáloch predajní SR podľa kategórií:
Rok 2017 Zmena oproti roku 2016
Mlieko 64,0 % + 8 p. b.
Vody a minerálne vody 53,0 % - 2 p. b.
Víno 51,0 % - 1 p. b.
Pivo 50,9 % 0
Liehoviny a destiláty 49,8 % - 1 p. b.
Mäsové výrobky 46,0 % + 2 p. b.
Mliečne výrobky – ostatné 45,7 % - 1 p. b.
Mliečne výrobky – prírodné syry 39,9 % 0
Cestoviny 39,0 % - 5 p. b.
Spracované produkty 31,9 % 0
Trvanlivé pečivo 25,9 % - 1 p. b.
Nealkoholické nápoje 24,0 % - 3 p. b.
Cukrovinky čokoládové 18,0 % - 3 p. b.
Cukrovinky nečokoládové 8,9 % - 3 p. b.
Oleje 8,0 % - 4 p. b.
Konzervované produkty 13,8 % - 1 p. b.