Prihlásenie členov PKS
 
Internetový kurz zdravého životného štýlu organizovaný PKS
 
PKS podpora zdravého životného štýlu v STV:
 
návštevníkov: 181062
 
Článok témy

PKS: Z našich pultov nám medziročne najviac ubudli minerálne vody

Bratislava, 13.8.2013 – Z našich pultov sa vytrácajú už aj slovenské minerálne vody. Nepriaznivý trend pokračuje aj v zastúpení trvanlivého pečiva, čokoládových a nečokoládových cukroviniek. Domácich potravín, ktoré sú čoraz viac vytláčané zahraničnými výrobkami, však potravinári dokážu vyrobiť oveľa viac. Zistenia sú výsledkom podrobného prieskumu spoločnosti GfK realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

Medziročne najhoršie v prieskume dopadli sledované kategórie minerálna voda, pramenitá voda a ochutená minerálna voda. Napriek tomu, že Slovensko patrí k najbohatším krajinám sveta na zdroje minerálnej a pramenitej vody, zastúpenie slovenskej minerálnej vody na pultoch kleslo oproti minulému roku o 15 percentuálnych bodov (p.b.), čo je pokles až o 20,3 %. Zastúpenie slovenských ochutených minerálnych vôd sa medziročne na pultoch znížilo o 10 p.b., čo je 15,7 % a slovenskej pramenitej vody rovnako o 10 p.b., čo je 14,3 %.

V tohtoročnom prieskume sa tiež zistilo, že v obchodných reťazcoch klesol podiel domácich nečokoládových cukroviniek, a to o ďalších 9 p.b., čo je -34,6 %. Tie sú zastúpené na pultoch len 17 – timi %.

„Potravinárska komora si dáva vypracovávať reprezentatívny monitoring podielu domácich potravín spoločnosťou GfK už tretí rok za sebou. Ak porovnáme výsledky s rokom 2011, pri niektorých druhoch potravín ide o veľmi výrazné zmeny. Konkrétne podiel domácich nečokoládových cukroviniek klesol za dva roky o 20 p.b., čo je viac ako 54 percent. Negatívny trend má samozrejme ekonomické následky aj pre potravinárske podniky,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay a dodal: „Medziročne zaniklo ďalších osem potravinárskych firiem, čo sa premietlo do straty viac ako 630 pracovných miest v tomto odvetví.“

Podobne ako pri nečokoládových cukrovinkách sa vyvíjala situácia aj pri mäsových výrobkoch. Najvýznamnejšiu mieru poklesu sme zaznamenali pri salámach. Medziročne klesol ich podiel v predajniach o 9 p.b., no za dva roky o 14 p.b., čo predstavuje pokles takmer o 26 percent.

Nízke zastúpenie na pultoch majú konzervované potraviny (22 %), cukrovinky čokoládové (28 %) a nealkoholické nápoje (29 %).

Podľa výsledkov prieskumu podiel vystavenia slovenských výrobkov klesá vo všetkých formátoch maloobchodných reťazcov, najmä v malých predajniach (- 6 p.b.). Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch reťazcov COOP Jednota (64 %) a CBA (57 %), najmenej v reťazci Lidl (18 %). Najväčší medziročný pokles podielu vystavenia slovenských potravín bol zaznamenaný na regáloch v reťazci CBA (- 7 p.b.) a Lidl (- 6 p.b.). Jediný nárast, a to len na minimálnej úrovni, bol zaznamenaný v obchodnom reťazci Kaufland (+ 1 p.b.). COOP Jednota udržal pozíciu z roku 2012. V hypermarketoch majú domáce potraviny zastúpenie na úrovni 45 %, v supermarketoch 51 %, v malých predajniach na úrovni 61 % a v diskontných predajniach 30 %. Vo všetkých formátoch však došlo k medziročnému poklesu podielu vystavenia slovenských potravín.

 



13.8.2013