PKS - Ľanové semená
 
 
 
Vyhľadávanie:

Rozšírené vyhľadávanie
 
 
Prihlásenie členov PKS
 
Internetový kurz zdravého životného štýlu organizovaný PKS
 
PKS podpora zdravého životného štýlu v STV:
 
návštevníkov: 181062
 
Zdravý životný štýl
Ľanové semená

Ľan je stará kultúrna rastlina z Blízkeho vchodu, pestovaná u nás v poľných kultúrach. V Európe sa pestuje asi 6000 rokov a už starí Slovania tkali ľanové plátno, Liečebné použitie ľanových semien, ktoré pochádzajú z ľanu s krásnymi modrými kvietkami, je mladšieho dáta, Vzhľadom na mnohostrannú upotrebiteľnosť a osožnosť dal Linné ľanu pomenovanie najužitočnejší – L. usitatissimum.

Ľanové semená majú mimoriadne zdravotné účinky a ich popularita rastie vďaka novej odrode s s chutnejšími semenami zlatistej farby. Pozrime sa na ich terapeutické vlastnosti?
Zlatisté ľanové semeno je jedným z najbohatších zdrojov mastných kyselín omega – 3 a fytoestrogénu.
Viac ako 2 000 vedeckých štúdií odhalilo širokú paletu problémov, ktoré majú úzku súvislosť s nedostatkom omega – 3 mastných kyselín, medzi ktoré patrí napr. tiež Alzheimerova chorobaproblémy s pamäťou.

Ľanové semená prispievajú tiež k dobrému zdravotnému stavu nášho srdca, obranného systému organizmu a pri zápaloch.
Vysoký obsah fytoestrogénových lignantov: Lignanty patria medzi rastlinné látky, účinkujúce ako slabé estrogény. Vedecké štúdie potvrdili, že konzumácia 20 – 30 g ľanových semien denne môže znížiť niektoré príznaky menopauzy, ako napr. návaly horúčavy a to v priebehu niekoľkých týždňov. Lignanty môžu nahradiť silnejšie estrogény, znížiť vysoký obsah estrogénu v krvi, rizikový faktor vzniku rakoviny prsníka. Vysoké percento vlákniny napomáha k znižovaniu rizika vzniku rakoviny prsníka.

------------------------------------------------------------------------
Zlatiské ľanové semeno je jedným z najbohatších

zdrojov mastných kyselín omega - 3 a fytoestrogénu.
-------------------------------------------------------------------------


Obsahujú jemnú vlákninu, ktorá zväčšuje svoj objem. Ľanové semená sa považujú za prebiotikum, podporujú črevnú flóru, ktorá brzdí rozvoj alebo reabsorpciu toxických produktov metabolizmu. Slizovitý obal semena vnikne do nestrávených častí potravy v čreve, ktoré napučia a zväčší sa ak objem výkalov čreve. Ľanové semená týmto dokazujú, že „nemajú radi lenivé črevo“ a nútia ho do pohybu dráždením na vylučovanie jeho obsahu. Olej, ktorý je súčasťou semien, naoleluje povrch čriev, čo je efektívna pomoc pre lepšie kĺzanie výkalov najmú v hrubom čreve.
Niektorý odborníci odporúčajú pri chronickej zápche ľanové semeno pomlieť napr. na kávovom mlynčeku a užívať trikrát denne jednu – dve polievkové lyžice. Toto množstvo môžeme zapíjať tekutinou alebo pridávať do denných jedál napríklad do postrúhaného jablka, tvarohu, jogurtu a podobne. Priaznivý účinok by sa mal dostaviť v priebehu niekoľkých dní.

Upokojujú sliznicu tráviacej sústavy. Ľanové semená obsahujú slizovitú vlákninu, ktorá upokojuje jemnú sliznicu žalúdka a tráviacej sústavy. Sú vhodnou formou vlákniny pre ľudí, ktorých trápia žalúdočné vredy a ktorých tráviaca sústava sa ľahko podráždi.

Aké množstvo sa odporúča konzumovať: Zdravotné účinky majú už 1 – 2 čajové lyžičky zlatistých ľanových semien. Postupne zvyšujte dávky, kým nenastane zlepšenie. Nemalo by sa však prekročiť množstvo 10 g ľanových semien 2 – 3 krát denne. S každou dávkou treba zároveň vypiť najmenej 150 g tekutiny. Ľanové semená konzumujte čerstvo namleté nenechávajte ich stáť viac ako 2 dni, lebo ľanový olej rýchlo stuchne. Skladujte ich v chladničke. Organické zlatisté ľanové semená sú chutné, ak nimi posypeme vločky, jogurt, šaláty, alebo ich pridáme do cesta pri pečení chleba a pečiva.